واژه نامه ساعت هوشمند و ساعت ورزشی

واژه نامه ساعت هوشمند و ساعت ورزشی به اصطلاحات پر کاربرد و کاربردی ساعت ها می پردازد و سعی می کند با ارائه این اطلاعات، به شما در تصمیم گیری خرید و استفاده از ساعت کمک کند. گاها خریداران ساعت های هوشمند و ورزشی چندین سال پس از خرید از کاربردهای آن اطلاع ندارند و از آن استفاده نکرده اند. در این لیست سعی شده براساس حروف الفبای انگلیسی به معنا و کاربرد اصطلاحات پرداخت شود. تعدادی از اصطلاحات خاص یک برند می باشند و تعدادی نیز بصورت عمومی در همه ساعت ها کاربرد دارند. گاها شرکت ها یک ویجیت یا اپلیکیشن را به ثبت می رسانند و این در حالی است که شرکت دیگری نیز ویجیت یا اپلیکیشنی را با کاربردهای تقریبا مشابه و نام تجاری دیگر به ثبت می رساند

A

ATM
به معنی اتمسفر است و در ساعت های ورزشی برای بیان مقاومت در برابر نفوذ آب به ساعت، استفاده می شود
ATM =1   برابر با فشار استاندارد اتمسفر در سطح دریا است
معمولا در ساعت های ورزشی، ATM 3، ۵ ، ۱۰ بسیار کاربرد دارد و مثلا ساعتی که دارای ATM ده است، می تواند تا عمق ۱۰۰ متر در برابر نفوذ آب به ساعت، مقاومت کند

Altimeter
ارتفاع سنج
ارتفاع را براساس مقدار مبنا محاسبه می کند. مقدار مبنا می تواند فشار هوا در سطح دریا و یا مقدار ارتفاع مبنا باشد.

B

Barometer
فشار سنج هوا
فشار فعلی از سطح دریا را نمایش می دهد. این عدد براساس مقدار مبنای اضافه شده در تنظیم ها و فشار مطلق هوا است، که بطور مداوم اندازه گیری می شود.

Beidou
بیدو
Beidou یک سیستم ناوبری ماهواره ای چینی است.

C

Compass
قطب نما
ساعت های هوشمند و ورزشی معمولا از قطب نمای دیجیتالی سه محوره استفاده می کنند (یعنی بر خلاف قطب نمای عقربه ای، شما نیازی به نگهداشتن دست بصورت افقی برای مشاهده جهت دقیق قطب ندارید)

D

E

EPOC (سونتو)
Excess Post-exercise Oxygen Consumption

مصرف اکسیژن اضافی بعد از ورزش (EPOC)
اگر می خواهید درباره شدت تمرین ورزشی بدانید، به EPOC فکر کنید!
هرچه عدد EPOC شما بیشتر باشد، شدت تمرین ورزشی شما بالاتر خواهد بود، و میزان انرژی بیشتری برای ریکاوری (برگشت بدن به حالت اولیه) صرف خواهید کرد.

F

FusedAlti (سونتو)

FusedAltiTM ارتفاع را بصورت ترکیبی از جی پی اس و ارتفاع سنج بارومتریک ارائه می کند. این کار باعث به حداقل رساندن اشکال های انحرافی و موقتی در خواندن ارتفاع نهایی می شود.
توجه: هنگام ورزشی که از جی پی اس استفاده می شود و در طول مدت مسیریابی، ارتفاع بصورت پیش گزیده توسط FusedAlti اندازه گیری می شود. هنگامی که جی پی اس خاموش شود، ارتفاع توسط فشارسنج بارومتریک اندازه گیری می شود.

FusedSpeed (سونتو)

FusedSpeed ترکیبی منحصر بفرد از جی پی اس و سنسور شتاب سنج روی مچ دست است که سرعت دویدن شما را دقیق تر اندازه گیری می کند. سیگنال جی پی اس بصورت انطباقی براساس شتاب سنج مچی فیلتر شده تا سرعت دویدن را بصورت مداوم با دقت بیشتر ارائه کند و عکس العمل سریعتری نسبت به تغییر سرعت داشته باشد.

FusedTrack (سونتو)
فناوری FusedTrack برای اطمینان از ردیابی دقیق تر، داده های حرکت را با داده های GPS ترکیب می کند.

G

GPS
جی پی اس
سیستم موقعیت یابی مختصات جغرافیایی آمریکا است که امروزه بصورت جایگزین و تا حدی نادرست بعنوان کلمه جایگزین
GNSS (Global Navigation Satellite System) (سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی) در ساعت های ورزشی و هوشمند به کار برده می شود. در نسل جدید ساعت ها علاوه بر جی پی اس (آمریکایی)، سیستم های موقعیت یاب گلوناس (روسی)، گالیله (اروپایی)، بیدو (چینی) نیز فعال هستند. البته اکثر مدل ها ماهواره های موقعیت یاب جی پی اس و گلوناس را پشتیبانی می کنند.
این سیستم های موقعیت یاب در سراسر جهان فعال هستند (در ایران نیز پشتیبانی می شوند). و دقیق ترین مکان یابی با اختلاف حداقل ۳ متر نسبت به موقعیت واقعی صورت می گیرد و برای ایران با حداقل اختلاف ۱۵ متر نسبت به موفعیت واقعی روی زمین.

Glonass
گلوناس
سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی (GLONASS) (روسی) یک سیستم موقعیت یابی جایگزین برای GPS (آمریکایی)است.

H

I

IP 68
ساعت های دارای IP 68، مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار و نفوذ آب تا عمق ۱.۵ متر حداکثر به مدت ۳۰ دقیقه هستند، ساعت های با این درجه مقاومت، قابل استفاده موقع شستن دست، دوش گرفتن و یا استفاده در هوای بارانی هستند، اما برای شنا کردن قابل استفاده نیستند

J

K

L

M

Movescount (سونتو)
نام اپلیکیشن و همچنین سایت ورزشی ساعت های سونتو است.
Movescount.com دفترچه خاطرات شخصی روزانه رایگان شماست و انجمن ورزش های آنلاینی که به شما مجموعه ای غنی از ابزارها برای مدیریت فعالیت های روزانه و ایجاد داستان های جالب درباره تجربیات ورزشی تان ارائه می کند.
Movescount به شما این امکان را می دهد که گزارش های ثبت شده تمرین های ورزشی خود را از ساعت سونتو به Movescount انتقال دهید و ساعت خود را برای مشاهده بهترین مواردی که به آنها نیاز دارید، شخصی سازی کنید.

N

O

P

POI
Point of interest
نقطه مورد علاقه
توسط جی پی اس ساعت، شما می توانید یک موقعیت را به عنوان نقطه مورد علاقه ثبت کنید و بعدا در طبیعت گردی، آفرود و یا حتی در نقاط شهری، به راحتی به آن نقطه مراجعه نمائید

Popular starting points (سونتو)
نقاط شروع محبوب
نقاط شروع محبوب از تمریناتی که توسط افراد انجمن Suunto انجام می شود، تولید می گردد و به عنوان نقاط کوچک در نقشه های حرارتی (heatmaps) اپلیکیشن Suunto Wear و اپلیکیشن Suunto قابل مشاهده است.

PTE
Peak Training Effect
نقطه اوج موثر بودن تمرین

وقتی می خواهید بدانید که تاثیر ورزش شما بر روی آمادگی جسمی هوازی شما چقدر است، PTE را بررسی کنید.
مشاهده مقیاس PTE ساده ترین راه برای فهمیدن دلیل مفید بودن آن است:
۱-۲: استقامت اساسی را بهبود می بخشد، پایه خوبی برای پیشرفت ایجاد می کند
۳-۴: انجام این کار ۱تا ۲ بار در هفته به طور موثری تناسب هوازی را بهبود می بخشد
۵: شما در حال انجام این کار هستید و نیازی نیست مرتبا این کار را انجام دهید.

Q

R

Recovery Time
مدت زمان ریکاوری، مدت زمان تقریبی به ساعت است که بدن شما نیاز دارد تا بعد از تمرین ورزشی، نیروی تازه پیدا کند. این زمان براساس مدت زمان و شدت تمرین در جلسه ورزشی و همچنین خستگی کلی شما می باشد.
مدت زمان ریکاوری، از حاصل جمع همه انواع تمرین بدست می آید. به عبارت دیگر، شما حاصل جمع مدت زمان ریکاوری را در بلند مدت بدست می آورید، جلسه تمرین ورزشی با شدت کم، به اضافه جلسه ورزشی با شدت بالا.
زمان در طول برنامه های ورزشی جمع می شود، بنابراین اگر شما قبل از پایان زمان ریکاوری، مجددا تمرین کنید، زمان جمع شده جدید، به باقیمانده جلسه تمرین ورزشی قبلی اضافه می شود.

S

SpO2

اشباع اکسیژن (SpO2)، اندازه گیری میزان اکسیژن خون شما، بصورت حداکثر درصد اکسیژنی که خون بعنوان حمل کننده، می تواند در خود داشته باشد.
برای یک فرد سالم ، SpO2 طبیعی باید بین ۹۶٪ تا ۹۹٪ باشد.
ارتفاع زیاد و سایر عوامل ممکن است بر روی این عدد برای یک فرد طبیعی، تاثیر بگذارد.
سطح اکسیژن یا اشباع (SpO2) با اندازه گیری میزان جذب نور هنگام عبور از نوک انگشت تعیین می شود. سطح طبیعی چیست و چه زمانی باید نگران باشم؟ SpO2 نرمال معمولا حداقل ۹۵٪ است. بعضی از بیماران مبتلا به بیماری مزمن ریه یا آپنه خواب می توانند سطح طبیعی حدود ۹۰ داشته باشند.
جدیدترین ساعت های هوشمند مجهز به سنسورهایی هستند که سطح اکسیژن خون شما را اندازه گیری می کنند. اپل اعلام کرد که Watch Series 6 توانایی نظارت بر سطح اکسیژن خون را از طریق مچ دست شما دارد. Garmin و Fitbit هر دو محصولاتی با ویژگی های پالس اکسی متری مشابه را حتی برای مدت طولانی تری به فروش رسانده اند. در حال حاضر طیف وسیعی از ساعت های هوشمند به این امکان مجهز شده اند و کم کم بعنوان یک سنسور داخلی در همه ساعت های هوشمند، قرار داده می شود.

Stopwatch
کرونومتر
برای اندازه گیری زمان یک فعالیت

Storm alarm
هشدار طوفان
ساعت هایی که دارای ارتفاع سنج بارومتریک هستند، در صورت تغییر ناگهانی فشار هوا، هشداری را بر روی صفحه نمایش ساعت مبنی بر تغییر شدید وضعیت آب و هوایی و یا همان هشدار طوفان، نمایش می دهند. این گزینه برای کوهنوردان و کسانی که به آفرود می روند و در شرایط محیطی باز قرار دارند، بسیار پر اهمیت است

STRAVA
Strava
هر موبایل اندرویدی و آیفونی را به یک کامپیوتر حرفه ای برای دویدن و دوچرخه‌سواری تبدیل می‌کند (با ساعت‌های جی پی اس دار و همچنین هد یونیت نیز کار می‌کند). استراوا را قبل از شروع یک فعالیت ورزشی فعال کنید تا بتوانید آمار عملکرد مورد علاقه خود را ردیابی کنید و سپس، اطلاعات وسیعی از آن را داشته باشید.

Suunto app (سونتو)
اپلیکیشن سونتو
یک اپلیکیشن برای همگام سازی و انتقال تمرینات ورزشی ذخیره شما از ساعت به دفترچه خاطرات ورزشی شما روی تلفن.

SUUNTOPLUS
SUUNTOPLUS
راه حلی که ویژگی های جدیدی را به ساعت سونتو شما می آورد و تجربه ورزشی شما بهتر و کاملتر می کند. درباره آخرین ویژگی ها بیشتر بدانید و صدای خود را به گوش دیگران برسانید!

Suunto Wear app (سونتو)
اپلیکیشن Suunto Wear
یک اپلیکیشن داخلی در ساعت سونتو شما برای پیگیری ورزش ها و ماجراجویی های شما با داده های دقیق همزمان با ورزش شما و نقشه های آفلاین و نقشه های گرمایی (heatmaps) رایگان.

SWOLF
کلمه ترکیبی از دو ورزش گلف و شنا (طی کردن طول استخر براساس تعداد ضربه های دست، مانند ورزش گلف) روشی برای محاسبه امتیاز یا اندازه گیری راندمان شما هنگام شنا کردن است، با توجه به محاسبه تعداد ضربه های دست شما به اضافه طول استخری که طی می کنید. مثال: یک شناگر ۲۵ متر طول استخر را با ۸ ضربه طی می کند. امتیاز اسولف (SWOLF score) او چقدر است؟ جواب: ۸+۲۵=۳۳ امتیاز اسولف او ۳۳ است.)

T

Track back
در صورت فعال بودن جی پی اس روی ساعت هوشمند، و داشتن گزینه Track Back روی ساعت، شما می توانید از روی مسیر طی شده و ذخیره شده توسط جی پی اس ساعت، به نقطه شروع برگردید.

Thermometer
دماسنج
معمولا ساعت های ورزشی امکان نمایش محدوده دمایی منهای ۲۰ درجه تا حداکثر مثبت ۶۰ درجه سانتیگراد را دارند. نکته حائز اهمیت در این مورد این است که ساعت معمولا روی مچ دست شما بسته می شود و گرمای بدن باعث می گردد تا دمای واقعی با دمایی که ساعت نمایش می دهد، متفاوت باشد

U

V

VO2max
استاندارد جهانی برای تناسب اندام هوازی و عملکرد استقامتی.
VO2max نشانگر حداکثر توانایی بدنی شما برای نقل و انتقال و مصرف اکسیژن است.
V02max از شرایط قلب، ریه ها، سیستم گردش خون و توانایی بافت عضلانی  شما برای مصرف اکسیژن در تولید انرژی تاثیر می پذیرد. VO2max مهمترین مشتق منحصر بفرد عملکرد استقامتی یک قهرمان است.
علاوه براین، تحقیقات اشاره به این دارد که VO2max مهمترین معیار برای سلامت و تندرستی است. در بهره وری بهینه دویدن، سطح کارآیی دویدن شما مربوط به VO2max واقعی شماست (ml/kg/min) (میلی لیتر/کیلوگرم/دقیقه).

W

Way Point
نقطه مسیر
ثبت نقطه، هنگام فعال بودن جی پی اس ساعت، هنگام حرکت بر روی یک مسیر می باشد.
شما می توانید نقاطی را در مسیر حرکت، بعنوان نقطه مسیر انتخاب کنید، تا مختصات (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع)  آن نقطه ذخیره گردد.

Wear OS by Google companion app
اپلیکیشن Wear OS ارائه شده توسط گوگل
یک اپلیکیشن که ساعت هوشمند اندرویدی شما را به تلفن شما متصل می کند تا بتوانید از ویژگی های هوشمند مانند اعلان ها، دستیار گوگل، گوگل پی و موارد دیگر استفاده کنید.

X

Y

Z