اسکی, پیاده روی, تناسب اندام, دوچرخه سوار, دوچرخه سواری کوهستان, دویدن, ساعت, ساعت GPS دار, ساعت اسپرت, ساعت سونتو, ساعت لاکچری, ساعت هوشمند, ساعت ورزشی, سونتو, شنا, صخره نوردی - یخ نوردی, فیتنس, کوهنوردی, مسابقات سه گانه, ورزش داخل سالن, ورزش های گوناگون

سونتو ۹ پیک بخرم یا سونتو پیک ۵ ؟

ساعت سونتو 9 پیک

ساعت سونتو ۵ پیک بخرم یا سونتو ۹ پیک؟

قبل از مقایسه این دو سری ساعت سونتو از لحاظ ویژگی ها و مشخصات باید ذکر شود که ساعت های سونتو ۵ و سونتو ۵ پیک تا حدود ۹۵ درصد مشابه همدیگر هستند و بررسی مقایسه ای آنها جداگانه انجام شده، پس در اکثر موارد می توانید این مقایسه را برای سونتو ۵ نیز در نظر بگیرید.

آیا سونتو ۵ پیک برای آفرود و کوهنوردی هم قابل استفاده هست؟

اصلی ترین اختلاف سونتو ۵ پیک با سونتو ۹ پیک این است که سونتو ۵ پیک ارتفاع سنج بارومتریک ندارد، و ارتفاع را فقط براساس جی پی اس نمایش می دهد. این مورد باعث می گردد تا سونتو ۵ پیک گزینه هشدار طوفان را که براساس ارتفاع سنج بارومتریک کار می کند را نیز نداشته باشد. پس در همین ابتدای بررسی مشخص می گردد که سونتو ۵ پیک ساعت تخصصی کوهنوردی نیست و اگر شما ساعت را برای کوهنوردی می خواهید، باید سونتو ۹ پیک را انتخاب نمائید.

سونتو ۵ پیک گزینه FusedTrack را ندارد
(این گزینه در واژه نامه ساعت هوشمند توضیح داده شده است) ،
همچنین سونتو ۵ پیک دماسنج ندارد،
ساعت سونتو ۵ پیک قطب نما ندارد،
اما این سنسور در ساعت کوهنوردی سونتو ۹ پیک وجود دارد.
بنابراین ساعت سونتو ۵ پیک یک ساعت مولتی اسپرت با ویژگی های خوب است، اما به هیچ وجه ساعت کوهنوردی نیست.

سونتو ۵ پیک سنسور سنجش اکسیژن خون را ندارد، اما این گزینه در کوهنوردی دارای اهمیت است (به ویژه در ارتفاعات بالا در هنگام کوهنوردی) و سونتو ۹ پیک دارای آن می باشد.

حال بهتر است تا بررسی را با جزئیات بیشتر انجام دهیم:

ساعت سونتو ۹ پیک دارای ۵ حالت باتری به نام های Performance, Endurance, Ultra, Tour, Custom، در حالیکه سونتو 5 پیک گزینه Ultra را ندارد و سونتو 5 گزینه های Tour و Ultra را ندارد، اهمیت این گزینه ها در رابطه با فعال بودن جی پی اس و کمتر شدن مصرف باتری در ورزش های فضای باز و بویژه کوهنوردی می باشد.
به همین ترتیب گزینه های ضبط اطلاعات جی پی اس در سونتو ۹ پیک ۴ حالت به نام های Best, Good, OK, Low می باشد که سونتو 5 پیک گزینه OK را ندارد.

این موضوع باعث می گردد تا در زمان فعال بودن جی پی اس ساعت سونتو ۹ پیک بتواند در بازه های زمانی ۲۵/۵۰/۱۲۰/۱۷۰ کار کند (حداکثر ۱۷۰ ساعت) در حالیکه در سونتو ۵ پیک بازه های زمانی به ۲۰/۴۰/۱۰۰ تغییر یابد (یعنی حداکثر ۱۰۰ ساعت). البته این مورد در رابطه با ساعت سونتو ۵ که گزِینه Tour را در حالت های باتری ندارد، باز هم کمتر و حداکثر 40 ساعت است

مدت زمان کارکرد ساعت در حالت فقط نمایش ساعت در سونتو ۹ پیک ۱۴ روز و در سونتو ۵ پیک حداکثر ۱۰ روز است.
سونتو ۵ پیک فقط تا عمق ۳۰ متر در برابر نفوذ آب مقاوم است، اما سونتو ۹ پیک تا عمق ۱۰۰ متر.

قطر هر دو مدل ساعت یک اندازه است اما اندازه صفحه نمایش سونتو ۹ پیک ۱.۲ اینچ و اندازه صفحه نمایش سونتو ۵ پیک ۱.۱ اینچ (یعنی ۰.۱ اینچ کوچکتر) علاوه بر این ضخامت سونتو ۹ پیک ۱۰.۶ میلیمتر است، اما ضخامت سونتو ۵ پیک ۱۲.۹ میلیمتر (یعنی ۲.۳ میلیمتر ضخیم تر) است. همچنین طول بند سونتو ۹ پیک کوتاهتر از بند سونتو ۵ پیک است و اگر قطر مچ شما از ۱۷۵ میلیمتر بیشتر است، مجبور هستید از بندهای لوازم جانبی سونتو، بندی با قطر مچ ۲۱۵ میلیمتر را جداگانه خریداری نمائید.

شیشه سونتو ۹ پیک از نوع شیشه سافایر (ضد خش) می باشد، اما جنس شیشه ساعت سونتو ۵ پیک از پلاستیک می باشد. همچنین جنس قاب ساعت سونتو ۹ پیک از فایبرگلاس تقویت شده با پلی آمید است، اما جنس قاب سونتو ۵ پیک از پلاستیک است.

وزن سونتو ۵ پیک در حدود نصف وزن سونتو ۹ پیک است و در مقایسه با مدل سونتو ۹ پیک فول تیتانیوم این اختلاف وزن به حدود ۱/۳ نیز می رسد.

سونتو ۹ پیک دارای صفحه نمایش لمسی است، اما سونتو ۵ پیک صفحه نمایش لمسی ندارد

پیکربندی نور زمینه در سونتو ۹ پیک بصورت خودکار انجام می شود.

رزولوشن تصویر صفحه نمایش سونتو ۹ پیک ۲۴۰*۲۴۰ و رزولوشن صفحه نمایش سونتو ۵ پیک ۲۱۸*۲۱۸

ساعت سونتو ۵ پیک دارای گزینه های (- راهنمایی زمان واقعی بر اساس شدت و مدت زمان در طول تمرین - برنامه تمرینی ۷ روزه خودکار برای بهبود سطح تناسب اندام شما) برای راهنمای تمرین ورزشی تطبیقی است، اما سونتو ۹ پیک این گزینه ها را ندارد.


از لحاظ قیمت، قیمت سونتو ۹ پیک بیش از ۲ برابر و سونتو ۹ پیک فول تیتانیوم بیش از ۳ برابر سونتو ۵ پیک می باشد.

بررسی بصورت خلاصه و نتیجه گیری:

سونتو ۹ پیک ساعت حرفه ای مولتی اسپرت و کوهنوردی است، اما سونتو ۵ پیک یک ساعت حرفه ای مولتی اسپرت است (و گزینه های مورد نیاز برای کوهنوردی ارتفاع سنج بارومتریک، دماسنج، قطب نما و ... را ندارد) .
پس اگر کوهنوردی حرفه ای انجام می دهید حتما سونتو ۹ پیک را خریداری کنید. در غیر این صورت ساعت مولتی اسپرت سونتو ۵ پیک با هزینه ای بسیار کمتر مناسب برای استفاده شماست.

بررسی تحلیلی ساعت ها توسط اسپرت واچ انجام شده است و اگر مشکل یا ایرادی در توضیحات و اطلاعات وجود دارد، ممنون می شویم به ما اطلاع دهید.